Összes oldalmegjelenítés

2014. július 7., hétfő

A soroksári arborétum - egy óvott darabka az őstermészetből

A soroksári botanikus kertet a Fészbúkon ajánlotta valaki - bizony, hírét sem hallottam eddig. Pedig látogatható, igaz, csak hétköznap, munkaidőben - ugyanis a Kertészeti Egyetem részeként működik, oktatási-kutatási céllal. Emellett magbankként is, de ami engem leginkább érdekelt: a hatvan hektár nagyobbik része egy épen megmaradt élőhely-mozaikdarabka, a hajdani láprétek és homokpuszták világát felvillantó védett rezervátum. Itt már négyezer évvel ezelőtt is élt ember, talán nem véletlenül hívják a "legmagasabb" dombot Csonthalomnak... A hajdani Duna-meder hordalékából épült homokdűnék, dombocskák közeiben nedvesebb a talaj, itt lápréti és zsombékos környezetet kedvelő növények is megélnek. Ezek különösen érdekeltek, hiszen ilyen élőhely Budapest környékén - ma már - kevés van.
Gyapjas gyűszűvirág - Digitalis lanata
A munkahelyemen villanyszerelés folyt, ebből következően ezen a napon szabadságra küldtek mindenkit. Úgy gondoltam, ez remek alkalom a botanikus kert felfedezésére - az éjjel átfutó viharos hidegfront és a nyomában csepergő eső, szürke égbolt látványa sem tudott visszariasztani.
Nos, ahhoz képest, hogy ez még Budapest, valóságos expedíció volt ide eljutni tömegközlekedéssel. Villamos, HÉV, majd busz kellett hozzá, és nem tudtam elhessegetni a gondolatot, hogy ennyi idő alatt Szobot is megjártam volna vonattal, oda-vissza... De legalább volt alkalmam a Közvágóhíd HÉV állomáson megcsodálni egy parlagos, üres terület növényvilágát - az Élet élni akarását példázta - aztán a soroksári Hősök terén kávézni egyet, mert a 166-os busz bizony csak félóránként jár. Nem is bántam, hogy ilyen sokáig tartott, mert abban reménykedtem, hogy talán csak el fog állni az eső!
Nem állt el. Megvettem a belépőjegyet, egy rokonszenves szakállas fickótól, aki pár érdekes dolgot is mesélt a kertről - több, mint négyszáz botanikus kerttel állnak kapcsolatban! - és büszkén mutatta az új tanösvény-táblákat. Még egy színes kis térképet is kaptam. Innen, a főépülettől aztán végtelen békében, zavartalanul végigsétáltam az utakon, kerülgetve az egymillió éti csigát, hallgatva az ölyvek kiáltását, hallgatva az eső kopogását a leveleken és a zizzenő szárakon, beszippantva a nedves homoktalaj végtelenül otthonos páráit...
Sok ismerős növényfajjal találkoztam (homokpuszták!), de sok olyannal is, amit most láttam először. Ilyen a gyapjas gyűszűvirág, ami mintha felfújt orcájú, gőgösen lefittyedő ajkú pofácskákból állna... vagy a rezervátum részen felbukkanó, itt őshonos, pazarul csipkés buglyos szegfű. Az ösvényen guggolva hosszan csodáltam finom szépségét. A zászpák és a szibériai nőszirmok már magot érlelnek, de valószínűtlen rózsaszínben tündököltek a sziki cickafarkok - ilyen élénk színben el sem tudtam volna képzelni. Szokatlanul élénk színei voltak a növényvilág bohócának, a kéküstökű csormolyának is - szinte párnákban nő az erdőszegélyen.

Úgy látszik, a lilásrózsaszín árnyalatok felvonulása volt aznap a növényi szépségek divatbemutatóján: borsfű, bakfű, aszat, gyíkhagyma, bogáncs, ékes vasvirág, varfű, réti füzény... csodásabbnál csodásabb árnyalatok, még a szürke égbolt alatt is szinte ragyogtak. Egy-egy virágon ázott pillangók próbáltak szárítkozni.
A botanikus kert közepén lévő tó sajnos évekkel ezelőtt kiszáradt, ahogy a Merzse-mocsár sem mocsár már. Ezt igazán sajnálom - milyen tó az, aminek a fenekén fürge gyík szaladgál?

Sajnos az egyik "sztárt", a mocsári nőszőfüvet nem találtam meg. Kicsi is, nehéz észrevenni, én meg jó látogató módjára az úton maradtam, gondolom valahol beljebb rejtőzhetnek... de ez a tény legalább jó alkalom arra, hogy nőszőfű-felkutatás címén más kékperjés lápréteket is felkeressek Budapest környékén! Már vannak terveim...
Bóbitás küllőrojt - Erigeron acris

Sziki cickafark - Achillea asplenifolia

Sziki cickafark, sakktáblalepke, és még egy pókocska is...

Közönséges gyíkfű - Prunella vulgaris

Orvosi bakfű - Betonica officinalis

Útszéli bogáncs - Carduus acanthoides

Buglyos szegfű - Dianthus superbus

Messziről is feltűnő látvány a buglyos szegfű

A növényvilág bohóca: kéküstökű csormolya - Melampyrum nemorosum

Gyíkhagyma - Allium angulosum

Sziki cickafark - Achillea asplenifolia

Valóságos mini univerzum: sziki cickafark virága közelről

Ékes vasvirág, csüngőlepkével

Ékes vasvirág - Xeranthemum annuum

Ékes vasvirág - Xeranthemum annuum. A háttérben lévő apró, fehér pöttyök buglyos fátyolvirágok (Gypsophila paniculata)

Fehér varjúháj - Sedum album

Valamilyen őszirózsa lehet...

Kontyvirág (Arum sp.) termése

Mezei varfű - Knautia arvensis

Ez egy ismeretlen növény - a Penstemon nemzetség tagja, eddig jutottunk a meghatározással, amit ezúton is köszönök. Botanikus kert, bármi lehet...

Teleki-virág - Telekia speciosa

Réti füzény - Lythrum salicaria

Balkáni medveköröm - Acanthus balcanicus

Mintha gőgös ábrázata lenne - gyapjas gyűszűvirág (Digitalis lanata)

"Szívesen!" Sziki cickafark - Achillea asplenifolia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.