Összes oldalmegjelenítés

2013. október 21., hétfő

Tahitól Horányig: utolsó utáni virágok a Szentendrei-szigeten

Október végefelé járunk. Nem gondoltam volna, hogy amikor végigsétálok a töltésen a váci révtől Surányon át egészen Horányig, ennyi virágzó növényt láthatok még. És nem is akármilyeneket! 

Őszi kikerics - Colchicum autumnale (de a homoki kikerics sem zárható ki)
Jó sötét, ködös reggel volt, halogattam az indulást, aztán amikor végre vonatra szálltam Vác felé, varázsütésre kisütött a Nap. Érdekes utam volt, még egy akkurátusan zsákba kötött, visítozó sertéssel is megoszthattam a vagont (Vácott vásár volt). Végre Vác! Gyorsan átvágtam a szépen felújított, macskaköves belvároson, felvillant a barokk főtér a szökőkúttal, aztán a kis utca végében a megcsillant a Duna szürkés vize. Tíz percem volt a komp indulásáig - tökéletes időzítés - úgyhogy kacsák etetésével múlattam az időt a kikötőben. A sétány fái a kék égbolt alatt valósággal aranylottak.

A töltés teteje remek kocogóterep
 A Szentendrei-szigeten aztán dél felé fordultam, és a töltés tetején szaporán megindultam Horány felé, noha az elképesztően szép kis vadvirágok folyton megállítottak... úgy rémlik, tíz méterenként megálltam lefényképezni valamit, persze ez így biztosan nem igaz. A terep kicsit monoton, elsőre nem gondolná az ember, hogy a kétfelől lekaszált rét bármit is rejthet. Itt-ott őszi kikericsek ütötték fel a fejüket, a másodvirágzásukat élő ligeti zsályáknak minden színváltozatát megcsodálhattam - nem igaz, hogy nem szabad felvenni lilához kéket - még színhiányos példányokat is találtam. Lila és sárga színfoltok tarkították a töltésoldalt.
A gáton kutyasétáltatókkal találkoztam - váltottunk is pár szót, egészen más ez, mint Pesten - no meg kocogókkal.


Surányban a parti víkendházak körül volt némi élet - avargereblyézés, valakik bográcsoztak is, illatok szálltak a sárga lombú parti fűzek alatt - aztán az aszfaltos út véget ért egy Vízmű-létesítménynél, innentől jöhetett a jól ismert gyalogos csapás a gát tetején. Bevallom, alig ismertem meg: a tavaszi árvizet követően nekiláttak a megerősítésének, de még igazán nincs készen: homokos földkupacok, munkagépek... és egy markolós-dózeros viszonylag friss kupac tetején egy csokor kikerics. Az élet élni akar! (Még az sem lehetetlen, hogy nem őszi, hanem homoki kikerics. Az is honos errefelé. Hasonlóan pionír élőhelyen láttam ezt az apró lila virágot Kisoroszinál a homokbányában.)
A harmat nem száradt fel a napfénytől sem - gyémántmezőn sétáltam, ragyogó kristálycseppek rezegtek minden levélen, királyi palásttá változtatva a legközönségesebb lóhere levelét, diadémmal ékesítve a bakszakáll kócos terméseit.

Bámulatos, mennyi parányi csodát lehet látni, ha az ember lehajol és megnézi közelebbről. A porcsin keserűfű a legszebb japán cseresznyevirág-ágakkal vetekszik, csak éppen parányi méretekben. Ha pedig feljebb emeltem a tekintetemet, vörösen izzó galagonyabokrokat, afelett sárga lombokat, majd a mélykék eget láthattam - festő sem tudna különb színpompát festeni, az biztos...

Egynyári seprence - Stenactis annua

Közönséges cickafark - Achillea millefolium

Itt vagyok! Magabiztos fellépés Trifolium módra. Vörös here - Trifolium pratense

Zuhanyozás után, törülközés előtt. Erdei mályva - Malva sylvestris

Mezei varfű - Knautia arvensis

Őszi vérfű - Sanguisorba officinalis

A zsályafélék virágát nem lehet eltéveszteni. Ligeti zsálya - Salvia nemorosa

Ligeti zsálya - Salvia nemorosa

Egzotikus szépségnek látszik, pedig ez bizony "csak" egy zsálya bimbós virága. Ligeti zsálya - Salvia nemorosa

Lila kékkel - és jól áll neki. Ligeti zsálya - Salvia nemorosa

Ligeti zsálya - Salvia nemorosa színhiányos példánya

Beletérdeltem valami tüskésbe. Őszi kikerics - Colchicum autumnale

Az elszáradt "bokorból" még kiles egy utolsó virág. Terjőke kígyószisz - Echium vulgare

Önmagát is átölelve. Nagy bakszakáll - Tragopogon dubius

Aranygyűrű. Violás repcsény - Erysimum cherianthoides

Vörös libatop - Chenopodium rubrum

Tágra nyílt szemekkel. Orvosi atracél - Anchusa officinalis fura színű példánya

Galagonya - Crataegus sp.

Homoki gurgolya - Seseli anuum

Zászlós csüdfű - Astragalus onobrychis

Japán festmény? Nem. Porcsin keserűfű - Polygonum aviculare

Nagy bakszakáll - Tragopogon dubius

Őszirózsa - Aster sp.

Molyhos ökörfarkkóró (Verbascum thapsus) tőlevele

Harmatgyöngyök

Bürökkgémorr - Erodium cicutarium
Mezei aszat - Cirsium arvense



Aszat (Cirsium) termés reggeli harmattól kócosan

Nagy bakszakáll (Tragopogon dubius) termése, harmatgyöngyökkel

Kétféle állapot: virág és "repítőernyős" magok. Nagy bakszakáll (Tragopogon dubius)

Sarkantyúgát mögött kialakult, álló vizű lagúna. Kishalak és békák paradicsoma

Kaszáló a Szentendrei-szigeten

Surány, Duna-part

1 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.