Összes oldalmegjelenítés

2013. november 30., szombat

2013. legszebb pillangó-fotói

Pillangók nélkül szegényebb lenne a világ. Németországban élő ismerősöm mesélte, hogy ha ott autózik az országúton, mindig tiszta szélvédővel érkezik (monokultúra, iparosodás, vegyszerek) - nálunk viszont rovarok sokaságát kell lemosnia az autó ablakáról. Ez a "bosszantó" rovarbőség egyben az a hazai faj- és egyedgazdagság, amire vigyázni kell!
A hatalmas és gazdag hatlábú birodalom királynői a nagy, színpompás pillangók. Feltűnő szépségük miatt egyszerűen muszáj őket lefényképezni. Már ha ez olyan könnyű lenne! A pillangóknak "lelke" van, mégpedig primadonna lelke. Menekülnek a kamera elől, kéretik magukat, netán kifejezetten pózolnak...

2013. kirándulásainak lepkés fotóiból válogattam, a képek automata fényképezőgéppel készültek (Nikon Coolpix L120).

Fecskefarkú pillangó - Papilio machaon
Fecskefarkú pillangó - Papilio machaon
A fecskefarkú pillangó védett, semmivel sem összetéveszthető szépség. Mindenhol megél, ahol van napfény, nedvesség, virág, vagyis patakpartokon és öntözött kertekben is. A hernyó ernyősvirágzatú növényeken él. A pillangót közönséges ínfüvön (Ajuga genevensis) és bogáncson (Carduus)  fényképeztem a Vértesben, nyár elején. Emlékezetes a dolog, mert pocsék hideg idő volt, a pillangók dermedt szárnyaikat kiterjesztve igyekeztek a fátyolos napfényből valami kis meleget összeszedni. Könnyű volt tehát fényképezni - annyira könnyű, hogy a lepkék miatt elnéztem a turistajelzést, nem vettem észre egy elágazást, és ez vagy öt kilométerrel hosszabbá tette a túrát - vagyis öt kilométerrel edzettebben értem Tatabányára. :-)

C-betűs lepke - Polygonia c-album
A c-betűs lepke nevét adó fehér "betű" a szárny fonákján van. Védett faj, kertekben és erdőszéleken láthatjuk. Két nemzedéke van, a második áttelel. Ezt a pillangót egy víkendtelek borostyánnal befuttatott kerítésén pillantottam meg Horányban, és addig helyezkedtem, míg a lepke megunta és átszállt a kapu melletti rózsabokorra. Kicsit gondolkodtam, nem lesz-e túlságosan giccses a felvétel a rózsaszín rózsán sütkérező pillangóról, de végül is: hiszen ez volt a valóság, semmi photoshop. Ő ilyen.

Citromlepke - Gonopteryx rhamni
A citromlepke nem védett, évente egyetlen nemzedéke van, nyár második felében találkozni a "friss", ép szárnyú példányokkal - a kora tavasziak az áttelelők. Ahogy vége a fagyos téli időnek, előbújnak és látványos nászrepülésbe kezdenek, sokszor ez az első lepke, amit láthatunk (2013-ban nekem is ez volt az első lepkém, a Beliczay-ligetben láttam őket). A nyári hőségben védett, hűvös helyekre bújik. Ez a kép Horányban, a Duna-ártér gátján készült, ahol vígan tenyészik a homoki lucerna (Medicago x varia). Ez a bársonyos, fitos orrú, szép példány ott "szívószálazott", elbűvölte a nektár, így hagyta magát "becserkészni".

Csíkos medvelepke - Euplagia quadripunctaria
A csíkos medvelepke nem védett, de Natura 2000-es faj. Valójában nem ritka, és semmivel nem lehet összetéveszteni. Ezt a példányt nem volt könnyű lencsevégre kapni. A Börzsönyben kirándultam egy igazán forró, hőségrekordos napon, amikor a Vasfazék-pataknál, aztán Taxi-nyiladékban is rendre átpilinckézett előttem valami pirosas dolog, ami leszállva fekete-fehérré változott. Talán a meleg volt az oka, hogy a lepkék igencsak fürgék voltak. Mire sikerült elcsípnem, legalább ötször átugrottam miatta a patakon, bele a sédkender bozótba.

Ezüstös boglárkalepke - Plebeius argus
Boglárkalepke
Az ezüstös boglárkalepke nálunk nem védett, de Németországban igen. A hímek territóriumot tartanak, ez alól csak egy kiadós trágyakupac felfedezése jelenthet feloldást: ez a "lepkecsárda" ellenállhatatlan vonzást gyakorol a környék összes boglárkalepkéjére. Nem egyszer kirándultam már úgy, hogy térdmagasságban kék felhőként örvénylettek körülöttem ezek a pompás, kék égszilánkként ragyogó lepkék. Na persze ilyenkor nekem is a lábam elé kellett néznem (ez a példány viszont jólnevelt és higiénikus módon, szarvaskerepen - Lotus corniculatus - legelészett). A fotó májusban, Hollókőn készült, ahová leltározás miatt kellett elutaznom, azon belül visszafelé jövet, a buszmegállónál - amíg vártam a buszra, volt időm "lepkészni" is.

Közönséges boglárkalepke - Polyommatus icarus
A közönséges boglárkalepke nem védett, évi három nemzedéke van. Réteken, legelőkön, kaszálókon, lucernásokon mindenfelé látni, kedveli az ember által megbolygatott területeket. A hímek egyenes repüléssel "őrjáratoznak" területük körül. Elsősorban pillangósvirágú növényekkel táplálkozik (a hernyó is), de itt veronikán látható. Nógrád váránál fényképeztem, egy heves pünkösdi zivatar után, bőrig ázva. Nem csak én, hanem a pillangók is megáztak - ahogy kisütött a nap, tömegével bújtak elő szárítkozni, majd röppentek fel.

Farkasalmalepke - Zerynthia polyxéna
A farkasalmalepke védett, Vörös Könyves, Natura 2000-es faj. Melegkedvelő, tőlünk északra és nyugatra már nem találkozni vele. Nálunk viszont mindenütt előfordul, ahol hernyójának tápnövénye, a farkasalma (Aristolochia clematitis) is megél. A Szentendrei-szigeten bőséggel él ez a növény, így a róla elnevezett lepkével is találkozni lehet. Itt nyár elején, zsenge árvalányhajon pihen. Tulajdonképpen az árvalányhajat (és a tövében megbújó agárkosborokat) akartam lefényképezni, amikor szinte orcátlan módon leszállt az orrom előtt és kitöltötte az objektív képmezejét.

Nagy gyöngyházlepke - Argynnis paphia
A nagy gyöngyházlepke gyakori és nem is védett, de meglehetősen nagy és feltűnő pillangó. Erdős hegyvidékeken él, ezt a példányt egy szép nyári napon a Börzsönyben fényképeztem. A patakparti sédkender (Eupatorium cannabinum) nektárja ellenállhatatlanul vonzotta a különféle lepkéket, így pár centire hagyták magukat megközelíteni.

Közönséges tarkalepke - Melithaea athalia
A közönséges tarkalepkével tényleg gyakran lehet találkozni, nem védett, szárazabb hegyvidékeken és az Alföldön is megtalálható. Ennek megfelelő tápnövényeinek  - útifűfélék (Plantago), veronikák (Veronica), csormolyák (Melampyrum) - élőhelyi igénye is. Én a Pilisben, az Országos Kék jelzés mentén találkoztam vele, és a vaddisznóktól való félelmemet lepleztem azzal, hogy pótcselekvésképp inkább lepkéket fényképeztem a gyanús szeder-bozótos szélén (amiben valami mozgott).

Aranyos tűzlepke - Lycaena virgaurea
Az aranyos tűzlepke melegkedvelő, nem védett lepkefaj. Hernyója sóskafélékkel (Rumex) táplálkozik. Erdei utak mentén, bozótos tisztásokon találkozni vele, én is ott láttam, a Déli-Börzsöny egyik erdészeti nyiladékában.

Kerekfoltú gyöngyházlepke - Argynnis aglaja
A kerekfoltú gyöngyházlepke nagy, kifejezetten feltűnő, feketemintás rókavörös pillangó, nem védett. Mintha számok lennének a szárnyain. Hernyója ibolyafélékkel (Viola) táplálkozik. Itt szederlevélen üldögél, a Szentendrei-sziget ártéri bozótosában.

Bogáncslepke - Vanessa cardui
A bogáncslepke főleg síkvidéki legelőkön él - ez a példány biztos nem olvasta ezt, mert én a Pilis magas pontján, a Prédikálószék tisztásán fényképeztem. Szereti a lucernát (Medicago) és a bogáncsot (Carduus), ahogy a neve is mutatja.
Benge-boglárka - Celastrina argiolus
A benge-boglárka nem védett, még Japánban és Észak-Amerikában is találkozni vele. Igazi csavargó, a szél messzire elsodorja, így nagy területeket hódíthat meg. Nálunk évente három nemzedéke van, hernyójának tápnövénye a kutyabenge. Itt baltacimon (Onobrychis) szívogatja a nektárt, ez a növény a boglárkalepkék nagy kedvence. Lakott területre a borostyán vonzza. Ez a kép a Budai-hegységben készült, Határnyeregnél.

Kis apollólepke - Parnassius mnemosyne
A kis apollólepke védett, és szerepel a Vörös Könyvben. Jellegzetessége, hogy a szárny vége áttetsző. Erdőszegélyeken, tisztásokon, folyók mentén találkozni vele, hernyója elsősorban odvas keltikével (Corydalis cava) táplálkozik. A kifejlett lepkével nyár elején találkozhatunk legnagyobb tömegben, én is ekkor láttam őket a Vértesben. Ez a példány az árokszélek jellegzetes növényén, a kaszanyűgbükkönyön (Vicia cracca) ül.

Kardoslepke - Iphiclides podalirius
A kardoslepke talán a leginkább egzotikus megjelenésű pillangónk.  Olyan a pillangók között, mint a macskafélék között a tigris: nagy, csíkos, erős, lenyűgöző. Védett, erőteljes, óriási nappali lepke, jellegzetesen vitorlázva repül erdőszegélyeken, gyümölcsösökben. Hernyója szereti a kökényt, mandulát, csonthéjasokat - ahol vegyszereznek, onnan eltűnik. Ezt a gyönyörű példányt a Hortobágyon fényképeztem nyár derekán (majdnem keresztül estem rajta, akkora volt).

A lepkékkel kapcsolatos információkért köszönet illeti a Szalkay József Magyar Lepkészeti Egyesület adatbázisát!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.