Összes oldalmegjelenítés

2013. május 9., csütörtök

A Haraszt-hegyi tanösvény - botanikai habzsidőzsi Anyák napján

A Vértes egy igazi gyöngyszem. Hívogató a táj. Tele van elbűvölő kis szurdokvölgyekkel, rétekkel, barlangokkal, várromokkal. A távolságok és a szintkülönbségek nem nagyok, de azért kiadósat lehet sétálni benne. A mészkő- és dolomitfelszíneken érdekes életközösségek alakultak ki, ilyen a Haraszt-hegy is Csákvár mellett.

Tavaly majdnem jártam itt - akkor elvágtattam a zöld jelzésen Gánt és Oroszlány felé, mert nem gondoltam, hogy ilyen érdekes ez az alacsony hegy. Most az egyik közösségi oldalon írta valaki, hogy "Alexandra, itt tobzódni fogsz a kosborokban". Hm, sose volt ellenemre némi tobzódás, főleg ha vadon élő orchideafélékről van szó!
Mindjárt a tanösvény elején ott voltak a kosborok. Sőt, már a parkoló sem volt érdektelen: itt fényképeztem a kék gubóvirágot és a szép, élénk lila ökörfarkkórót. A levegő nehéz volt a májusi illatoktól, a közelmúlt esői miatt párás, és nagyon-nagyon élő volt minden.

Gubóvirág

Lila ökörfarkkóró
Örömmel mutogattam a növényeket Édesanyámnak, aki azonnal tovább is adta mindezt egy kiránduló családnak - annyira aranyos volt! Finoman megsimogattuk a nagy ezerjófüvet (vigyázni kell vele, olaja kicsípheti a bőrt), és szinte megrészegültünk a finom, egzotikus, kicsit fahéjas-citromos jellegű illattól. Már éppen kezdenek nyílni a déli lejtőkön - és találtam egy szokatlan, fehér bimbójú (színhiányos) egyedet is.

Nagy ezerjófű

Nagy ezerjófű - színhiányos egyed (bíboros-rózsaszín helyett fehér bimbók)
Az ösvény mellett sajnos vaddisznótúrásokat is láttam, épp a bíboros kosboros részen - a vaddisznók szeretik kitúrni a gumókat. De itt nőtt a piros pozdor is. Mókásak ezek a növénynevek! Az egészen finoman halványlilás virágot vajon miért hívják "pirosnak"? A hegy dolomitzúzalékos tetején aztán ott ült a sárga rokon is: az osztrák pozdor.
A hegytetőre a virágoktól függetlenül is érdemes volt felkapaszkodni. Pompás a kilátás, ellátni a Velencei-tóig, alattunk piroslottak Csákvár háztetői. Pihentünk kicsit a fehér köveken, körülöttünk hatalmas fecskefarkú pillangó röpködött, és érezni lehetett a korai kakukkfű finom illatát. Körülöttünk sárgállott a világ a napvirág millió élénk színű kelyhétől.

Tarka pettyeskosbor
Egy lejtőn aztán rábukkantam a következő ritka kosborfélére: a tarka pettyeskosborra. Sokkal finomabb alkatú, kisebb növény, mint a délceg bíboros kosbor, amit nem lehet nem észrevenni. A tarka kosbornak eléggé változatos színei lehetnek, a teljesen fehértől a rózsáspirosig, és nem is feltétlenül látszanak szirmain a pettyek. Én szép halványrózsaszíneket láttam. Egy mélyen árnyas részen pedig megtaláltam a harmadik kosborfajt is: sajnos még nagyon bimbós, nem tudtam megállapítani, de talán zöldes sarkvirág lehet.

Valósággal elteltem a sokféle színnel, illattal, élménnyel. Annyi látnivaló volt, hogy az alig három és fél kilométeres kört a tanösvényen több, mint két óra alatt tettük meg. Jó volt beülni egy csákvári vendéglőbe egy remek ebédre!
Ezután Vérteskozmára autóztunk, egy kicsit még sétálgatni. Megnéztük a hajdani bányász- ma üdülőfalu kedves, régi házait. A nyugalmat szinte szeletelni lehet itt! Megértem azokat, akik ide költöznek, erre a csodálatos környékre. És még itt is, a gondosan fűnyírózott útszélen is rábukkantam a tarka pettyeskosbor egy példányára.

Napsütés, természet, finom illatok, jó ebéd, különleges növények: nagyon szép Anyák napja volt ez!

Bíboros kosbor

Tarka pettyeskosbor

Piros pozdor

Dolomitfelszín napvirágokkal

Korai kakukkfű

Piros gólyaorr

Tarka pettyeskosbor Vérteskozmán, a kerítés tövében

Zöld gyík

Fecskefarkú pillangó

Kisfészkű hangyabogáncs

Keserű pacsirtafű

Nyúlszapuka

Zöldes sarkvirág (?)

Osztrák pozdor

Egy elkésett tavaszi hérics

Leánykökörcsin








1 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.