Összes oldalmegjelenítés

2013. április 18., csütörtök

Béka történetek

Odakint csepereg az áprilisi eső, nekem békát kéne mentenem, ilyen remek békászó időben, de nem akadt, aki elvisz kocsival. Így csak hallgatom az esőkopogást és irigykedek: a mai este biztos rekord "zsákmányt" hoz. Ma este még a barátnőm is fogott egy dekoratív zöld varangyot Kelenföldön kutyasétáltatás közben...
Elgondolkodtam, és rájöttem, milyen sok élmény és emlék fűz ezekhez az állatkákhoz!

Kecskebéka
Van-e a békának lelke?
Próbálom emlékezetből leírni nyugdíjas kolléganőm élménybeszámolóját. "Hát képzeld. Kimentünk a telekre, és a ház lépcsője előtt ott ült a béka. Jó nagy béka volt. Nem csinált az semmit, csak ült és nézett azokkal a szemeivel. Sikoltottam és hívtam a uramat. Hogy vigye el ezt innen, tegye vödörbe és vigye a patakhoz, az mégiscsak a békának való hely! És jött is az én uram, és egy gereblyével - mert megfogni ő se akarta - óvatosan belepiszkálta a békát a vödörbe, és képzeld: a béka sírt! Épp olyan hangot adott, mint amikor valaki sír. És akkor igazán megsajnáltam a békát. Hiszen ha sírni tud, akkor vannak érzelmei, és ha vannak érzelmei, akkor biztos van lelke is! Én sose gondoltam korábban, hogy a békának lehet lelke! És most már egészen megszerettem őket."  Elképzelni nem tudtam, miféle faj lehet, amelyik "sír" - amíg meg nem fogtam egy nagy barna varangyot. Mert neki tényleg van egy fura, sírós, nyávogó-ciripelő, műanyagjáték-hangja. És ki tudja: biztosan megvan a magához mért lelke is...

A kastélypark gondolatolvasó kecskebékája
A martonvásári kastélynak, mint a legtöbb efféle épületnek, van parkja. A parkban van tó, és a tóban van béka. A kastély megtekintése után a tó partján élveztem a koranyári napsütést, és észrevettem egy kecskebékát, amint egy levélen ringatózva bámészkodott. Egy bohém gondolattal téptem egy fűszálat, és csiklandozni kezdtem a békát. Vajon csiklandós-e? Meddig bírja? Nos, a béka - nem véletlenül kastélykert lakója - arisztokratikus gőggel keresztülnézett rajtam, és mit sem törődött pórias provokációmmal. Legfeljebb a szája szélét biggyesztette, hiszen - ahogy mondom - uradalmi béka volt. Arra gondoltam: micsoda óvatlan, buta béka ez, hiszen könnyű lenne megfogni!" Ahogy a "megfogni"-ig jutottam gondolatban, egy csobbanás - és a béka eltűnt a zavaros vízben. És az ilyenre mondjuk, hogy "oktalan állat"... ki tudja, hányféle titkos érzékszerv, érzékelés van a világon, amiről még nem tud a tudomány, csak a legendák világa?

A békák öreganyja
Életem első - nemhivatalos - békamentése gyerekkoromban történt. Hétévesen kaptam egy kiskutyát - azaz, egy magyar vizsla bőrébe bújt primadonnát. Sétáltattam is, bizony, minden este, tizenhét éven át. Egyszer épp a farkasréti temető mellett ballagtunk a sötétben, amikor egy közeledő autó reflektorfényében feltűnt az úttesten egy gigantikus béka. Azóta sem láttam hasonlót, minden békák öreganyja lehetett. Természetesen nem hagyhattam őt az úttesten. Zsebkendőbe dugott kézzel - mert azért kicsit féltem tőle - megfogtam, felkaptam az útról. Töppedten belehelyezkedett a tenyerembe, és kinyújtott ujjú kezemen bizony minden irányban túlért, félig leeresztett lufiként pislogott bronzarany-pettyes szemeivel. Igazi kétkezes béka volt. Nagyon öreg lehetett és bizony hatalmas nagy is volt. Bőrén pigmenthiányos foltok, mint némely öreg embereknek. Hazavittem, megcsodáltuk, ahogy mászik a nappaliban (állatbarát családban nőttem fel, ezért igen hálás vagyok, sosem volt probléma a lakásban elszökött nyolcvan szöcskéből, sem a gyíkokból). Aztán biztonságos helyen szabadon engedtük. Ma sem tudom, hogy ez a foltos jószág zöld vagy barna varangy volt-e. De szívesen találkoznék újra a békák öreganyjával - ki tudja, miket mesélne...

Békabarát kert
Az is barna varangy volt, amivel horányi kertünkben találkoztunk. Van egy sarka a kertnek, ahol az ágnyesedék, mindenféle fadarab felhalmozódik, "jó lesz a bogrács alá" jelszóval. És jó is, mert még egy ilyen kicsi víkendtelken is összegyűlik annyi faanyag, hogy kitesz néhány jóféle nyári bográcsozást. De hát minden bográcsnak eljön az ideje, és a tűzifa kupac aljára értünk. Amikor felemeltem az utolsó kérges fadarabot, alóla felbukkant egy nagy, öreg, barna béka - és, mondhatni, szomorúan, lemondóan, elmászott. Néztük, megsajnáltuk. Mint egy öreg hajléktalan. Nem jó ez így! Visszaépítettük hát a béka-zugot, és a kertnek az a sarka azóta helyi védettséget élvez. Az utolsó sor tüzelőt nem szabad elbontani. Hadd éljen alatta, aki ott szeretne...

Dráma
A vizslát már említettem. Egy nyári hajnalon éktelen sikítozással ébresztett a drága lélek. Mert ha valami feldúlta a lelki világát - ez nem volt nehéz - ugatás helyett elcsukló hangon sikoltozott. "Mi történt?" - kérdeztem tőle. "Nyííjáhh jáhh íjjááá hikk!!!" volt a válasz, a láthatóan magán kívül került állattól. "Na de tényleg, mi bajod?" "Jíháhhá ááá nyíhh!!! - nézd meg gazdi, lásd meg a saját szemeddel, szörnyűséééég!" és odavezetett az itatótáljához. Én ott semmi különöset nem láttam. De a vizsla továbbra is magán kívül volt, és hisztériásan követelte, hogy - jó gazdaként - intézkedjek azonnal, állítsam helyre a világ rendjét. Ahogy jobban megnéztem a vizestálat, hát - egy zöld varangy volt benne, nem nagyobb, mint egy söröskupak. A vizsla láthatóan elégedett volt, amikor látta, hogy megértettem: mi a feladatom... eltávolítottam a békát, lecseréltem a vizet, megnyugtattam a szálkás szőrű primadonnát és a világ rendje ezen a napfényes vasárnap reggelen helyreállt... én pedig visszamentem aludni.

Tempózó zöld varangy

Zöld varangy

Vöröshasú unka

Barna varangy

Tempózó barna varangy


2 megjegyzés:

  1. IMÁDOM!!! Az egész blogot!! Még sok ilyet kérünk szépen! Puszi!

    ui.: Most látom, hogy engem ért az a megtiszteltetés, hogy én lehettem a 2000. látogatód! Ezt a véletlent!! :-)

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.