Összes oldalmegjelenítés

2015. május 12., kedd

Virágvadász séta Adyligeten

Igazán nem kell messzire utazni, ha "a pesti" a természetbe vágyik. A budai hegyvidék tele van alig ismert, szépséges tájakkal, apró csodákkal. Ilyen a Fekete-fej nevű hegyecske és környéke is. 
Délutáni sétám a 22-es busz Szépjuhászné megállójából indult a piros sávot követve Adyliget irányában. Végigkocogtam a virágzó szamócafélékkel díszített sífutóúton, aztán leereszkedtem a szép, sziklás oldalon Petneházyrét felé, átkeltem a Szépjuhászné úton, és továbbra is a piros sáv jelzést követve, az izzasztó hőségben nekiveselkedtem a Fekete-fej meredek emelkedőjének. A hegy után egy lovarda és egy ligetes-erdős rész következik, ahol sok bíboros kosbort, zergevirágot lehet látni. Ekkor a hátam mögé pillantva megláttam, hogy közeledik az Apokalipszis - vagyis egy félelmetes, fekete felhőfal. Ezért nem a Vöröspocsolyás-hát felé mentem tovább, hanem lekanyarodtam a Nagykovácsi út felé, és fürge tempóval haladtam a 63-as busz megállójáig. Szerencsém volt, mert pont megérkezett a busz, amikor leszakadt az ég is.

Igazán nincs okom panaszra, mert ezen a rövid szakaszon is sok érdekes növényt találtam. Ilyen a közönséges harangláb, ami egyáltalán nem közönséges, hanem egy különleges virágszerkezetű, pazar lila virágú védett növény. A bimbója a gyerekkorom űrhajós játékának formájára emlékeztet. Találtam madárfészek-kosborokat is, ezeket elég nehéz észrevenni, mert teljesen "seszínűek", klorofilljuk nincsen. Fent virágzó cserjefélék, vadrózsák, zergevirágok fogadtak, és több bíboros kosbort is láttam. Virágzik már a nagyvirágű méhfű is, aminek megdörzsöltem "borostás" tapintású leveleit - az illatát különösen kedvelem, finom tea is készíthető belőle. Találtam fehér virágú csabaíre vérfüvet és egy öt helyett hatszirmú virággal ékeskedő erdei gyömbérgyökeret. Az út szélén gyöngyvirágok és salamonpecsétek virágai csüngtek szárukon, és nagyon erősen lehetett érezni a tavasz növényi illatait.
Egy-két óra alatt valóságos mini dzsungel-expedíción vettem részt... két fővárosi buszmegálló között!
Szépjuhászné igazi turista-csomópont. A jelzések valóságos szivárványa fogadja a kirándulót

Közönséges harangláb - Aquilegia vulgaris

"Űrhajós" bimbó. Közönséges harangláb - Aquilegia vulgaris

Májusi gyöngyvirág - Convallaria majalis

Orvosi salamonpecsét - Polygonatum odoratum

Madárfészek kosbor - Neottia nidus-avis

Madárfészek kosbor - Neottia nidus-avis

Nagyvirágú méhfű - Melittis melissophyllum subsp. carpatica

Zergevirág - Doronicum sp.

Bibircses kecskerágó virága - Euonymus verrucosus

Hatszirmú erdei gyömbérgyökér - Geum urbanum

Csabaíre vérfű fehér színben - Sanguisorba minor

Bíboros kosbor - Orchis purpurea

Bíboros kosbor - Orchis purpurea. Ezek mind "lányok" :-)

Bíboros kosbor - Orchis purpurea. Ezek mind "fiúk" :-)

2 megjegyzés:

  1. Kosborok "királynője" címet adományozom neked, fantasztikus erre már nincsenek szavak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, noha nem az enyém az érdem, hanem a természeté! :-)

      Törlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.