Összes oldalmegjelenítés

2014. május 19., hétfő

Ördögorom, Széchenyi-hegy, Normafa: "kincskeresés" az esőben

Mivel tegnap, szombaton egész nap kint voltunk a kollégákkal a Múzeumok Majálisán (12 órányi nyüzsi, zaj, legyártottam a gyerekekkel mintegy 300 papírtrombitát, és mindet ki is kellett próbálni), na szóval fáradt is voltam és csendre is vágytam ezen a csepergő esős májusi vasárnapon... ilyenkor a legjobb egy rövid séta közeli, változatos, szép tájakon. Egyik kedvenc útvonalam a zöld jelzés mentén az Ördögoromtól indul, aztán felkanyarodik - az Úti Madonna kápolnát érintve - a Széchenyi-hegyre, ott a nagy adótorony mellett halad tovább a Gyermekvasút vonala mentén, egészen a normafai réteses bódéig.

Parabolaantenna-sereg a Széchenyi-hegyen
Az eső épp akkor kezdett rá, amikor leszálltam a 8-as buszról. Bevettem magam a sűrűbe - végre csend és béke... hallgattam a lombsusogást, és az esőcseppek koppanásait a leveleken, ahogy szétporladva záporoznak lefelé, a madarak diadalmas énekét (a rigók minden bizonnyal vízállóak), és élveztem, hogy nem kell sem megoldanom, sem kitalálnom semmit. Vagyis álldogáltam a fák alatt és nem gondoltam semmire. Még az sem zavart, hogy otthon felejtettem az esőkabátot...
Aztán ahogy az eső csendesedett, elkezdtem szétnézni, vajon nyílik-e valami érdekesség. Hát persze, méghozzá védett fajok sokasága. A dolomit porladozó, fehér felszínén szivárványos festékfoltként ragyogott a vakítóan rózsaszín nagy pacsirtafű, a lilás-pink fehéres csüdfű, a színpompás tarka imola, a ragyogó kénsárga koronafürt, a mélykék gombos varjúköröm... örömmel üdvözöltem az ismerős szépségeket. Magányomnak hamar vége szakadt, mert alighanem teljesítménytúra útvonalára tévedtem, vidám kirándulók seregei trappoltak velem szembe - az egyik ellenőrzőpont éppen az Úti Madonna-kápolnánál volt, egyébként itt ismét zuhogni kezdett az eső. Találtam egy részben klorofill-hiányos, bimbós növényt, sajnos fogalmam sincs, micsoda, tehát ide vissza kell jönni...
Egy bokor alatt két fiatalember hasalt, egyikük kezében jókora objektívvel felszerelt fényképezőgéppel - kicsit elképesztettem a kérdésemmel, mert hogy nem bírtam megállni, hogy "Hümm, ibolyás gérbics? Limodorum abortivum?")  Én a magam részéről sokkal jobban megörültem a homokliliomoknak, ezzel a szép fehér, kecses virággal eddig csak képen találkoztam.
Kibukkanva a Széchenyi-hegy tetejére, mint mindig, most is elképesztett a fajok, színek, formák gazdagsága. A következő órácskát az ösvényeken bolyongva töltöttem, az olykor felerősödő eső elől a fák alá húzódva (hopp, csak óvatosan, fehér madársisakok), máskor csuromvizesen, a bokrok között... nyílik a nagy ezerjófű, a koloncos legyezőfű, nedves eső-, föld- és kakukkfűillat száll... teljes kikapcsolódás.
Átsétáltam a Normafához, közben találtam egy fehér virágú ("albínó") csabaíre vérfüvet, ettem egy rétest, kicsit nézelődtem a környéken (további fehér madársisakok, idén nagyon sok van, sőt találtam egy széleslevelű nőszőfüvet is), csurom vizessé áztam, és nagyon örültem a forró fürdő gondolatának... jó séta volt.

Sárga koronafürt - Coronilla coronata

Fehéres csüdfű - Astragalus vesicarius

Gombos varjúköröm - Phyteuma orbiculare

Ágas homokliliom - Anthericum liliago

Nagy pacsirtafű - Polygala major

Ibolyás gérbics - Limodorum abortivum

Ibolyás gérbics - Limodorum abortivum

Tarka imola - Centaurea triumfettii

Széleslevelű salamonpecsét - Polygonatum latifolium

Daliás termetű élősködő vajvirág-faj (Orobanche sp.)

Útifű - Plantago sp.

Fogalmam sincs, mi ez, de az biztos, hogy klorofillhiányos, részben albínó növény

Koloncos legyezőfű - Filipendula vulgaris

Piros gólyaorr - Geranium sanguineum

Pipacs - Papaver rhoeas

Magyar lednek - Lathyrus pannonicus

Molyhos madárhúr - Cerastium tomentosum

Hólyagos habszegfű - Silene vulgaris

Ez, szerintem, buglyos törpezanót - Chamaecytisus austriacus

Útifű - Plantago sp.

Ligeti zsálya - Salvia nemorosa

Fehér virágú csabaíre vérfű - Sanguisorba minor

Fehér madársisak - Cephalanthera damasonium

Kónya habszegfű - Silene nutans

"Festékhiányos" nagyvirágú méhfű - Melittis melissophyllum

Fehér madársisak - Cephalanthera damasonium

Esős panoráma Normafáról

6 megjegyzés:

  1. Mennyi mindent találtál itt a közelünkben, ebben a rossz időben is! Gratulálok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pedig mennyi mindent nem is fényképeztem le! Most érdemes kimenni körülnézni, gyönyörű a virágos rét.

      Törlés
  2. Nagyon különleges szép virágokkal találkoztál, és jó fotókat készítettél róluk. Még a nevükkel is megismertettél bennünket. Köszönjük. Márika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Márika,
      Nagyon szépen köszönöm kedves szavaidat!

      Törlés
  3. Remélem nem haragszol meg rám ezért, de egy virágnévvel szeretnék pontosítani a blogodban. Az általad magyar ledneknek írt pillangós valójában a fokozottan védett sápadt lednek, melynek legnagyobb állománya Magyarországon a Budai-hegyekben él. Köszönöm a megértésedet, további szép napot kívánok! Évi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezen a ledneken valóban volt egy kis vita. Halász Anti szerint magyar lednek. Én is örülnék, ha sápadt lednek volna, mert elég sok nyílt belőle, és egy fokozottan védett faj esetében ez különös öröm, főleg ha új élőhelyről van szó... Köszönöm! :-)

      Törlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.