Összes oldalmegjelenítés

2018. június 19., kedd

A Soroksári Botanikus Kert júniusi ritkaságai

A Soroksári Botanikus Kertről, más néven a "Soriról" a Neten olvastam először. Nem közismert, pedig látogatható. A Kertészeti Egyetem részeként működik, oktatási-kutatási céllal. Emellett magbankként is, de ami engem leginkább érdekelt: a hatvan hektár nagyobbik része egy épen megmaradt élőhely-mozaikdarabka, a hajdani láprétek és homokpuszták világát felvillantó védett rezervátum. Egész más világ, mint a kastélyparkból lett vácrátóti kert, amit szintén nagyon szeretek. Itt már négyezer évvel ezelőtt is élt ember, talán nem véletlenül hívják a "legmagasabb" dombot Csonthalomnak... A hajdani Duna-meder hordalékából épült homokdűnék, dombocskák közeiben nedvesebb a talaj, itt lápréti és zsombékos környezetet kedvelő növények is megélnek. Ezek különösen érdekeltek, hiszen ilyen élőhely Budapest környékén - ma már - kevés van. Különlegesség, hogy sok más mellett akad itt vadrózsa-gyűjtemény, jó pár nálunk nem honos kárpáti faj és egy érdekes sziklakert is. Nem mondhatni, hogy forgalmas, vagy zsúfolt hely, bár úgy látom, vannak izgalmas szervezett programok is, mint például a mai júniusi estére tervezett szentjánosbogár-séta.

Itt zavartalanul bóklászhatok az ösvényeken, etethetem a szúnyogokat - hú, mennyi van - nézhetem az elzizzenő siklót, követhetem a sokféle madár röptét, kukucskálhatok a fák alá érdekes páfrányokat keresve... és közben igazi ős-nyugalom hat át. Élvezhetem, hogy nem siettet senki, és megfigyelhetem a tanösvény mentén felbukkanó számtalan apró csodát.
Sakktáblalepke - Melanargia galathea

Ilyen sűrű tölgyeserdők boríthatták régen ezt a vidéket

Bakfű - Betonica officinalis

Réti kardvirág - Gladiolus imbricatus. Védett

Réti kardvirág - Gladiolus imbricatus

Magyar zsálya - Salvia aethiopis

Festő pipitér - Alkanna tinctoria

Gyapjas gyűszűvirág - Digitalis lanata. Fokozottan védett

Gyapjas gyűszűvirág - Digitalis lanata

Fehér zászpa - Veratrum album

Budai imola (Centaurea sadleriana) sakktáblalepkékkel (Melanargia galathea)

Fekete fodorka - Asplenium adiantum-nigrum. Védett párfányfaj

Közönséges saspáfrány - Pteridium aquilinum

Jerikói lonc - Lonicera caprifolium. Védett

Buglyos szegfű - Dianthus superbus. Védett

A botanikus kert igazi tulajdonosa, a harcedzett csatakandúr :-) Még a szemét is lusta kinyitni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.