Összes oldalmegjelenítés

2013. május 13., hétfő

Nagybörzsöny, kisvasút, eltévedés

"Minden kilométerrel való távolabb jutás egy paránnyal tágítja tekintetünket. Az, aki az egész világot bejárta, talán már egy kis világot hord magával. Aki pedig jó szívvel indult a körútra, talán az egész világot a szívébe zárta - mert mindenütt akadunk jóra, mert mindenütt látunk szépet!"
Vojnich Oszkár

Az egész ügyeleti héten erről álmodoztam, mint szerelmes a randevúról. Pedig erre a napra "markáns hidegfront betörését" jósolták. Már a Nyugatiban rengeteg túrabotos-hátizsákos kirándulót láttam, és ennek nagy része bizony mind Nagybörzsönybe igyekezett. Vagyis először Szobra a vonattal, aztán innen buszos átszállás Nagybörzsönyig. Szerencsére a Volánbusz készült egy mentesítő járattal, és a kisvasútnál is be lehetett állítani még egy plusz mozdonykát, vagonkákkal.


Élénk színek, vidámság - pont, ahogy megálmodtam! Csuda dolog ez a kisvasút! Nagyon szeretem a kisvasutakat. Vékony, girbegurba sínek, és a különleges csúcsfordítós tilitoli! Nagyon élveztem. Aztán Nagyirtáspusztánál kiszállt a nép, én pedig elindultam lefelé a Tanösvényen. Magam mögött hagytam a piknikező népek zaját, hirtelen mögöttem maradt a vásári nyüzsgés. Kakukkszó, madárdal, hőség!

Mentem, mentem... élveztem a szabadságot, és hogy bízhatok a testi erőmben, visz a lábam... Így történhetett, hogy az Inóci-nyereg után megmagyarázhatatlan módon rákeveredtem egy jelzetlen erdészeti útra. Igaz, így elkerültem a Pokol-völgyet is. (Ami azt illeti, azért van egy magyarázatom. Az ösvényen halott őz hevert, és ez kicsit kibillentett a lelki egyensúlyomból, és az ilyesmi mindig rosszul hat a navigációmra. Habár a természet része ez is...)
Időnként cigaretta méretű hernyók potyogtak a nyakamba, egyszer pedig a terepkerékpárosok miatt húzódtam félre... illetve én azt hittem, azok, aztán nagy zajjal elvágtatott egy csapat őz...

Az ösvény szélén ismeretlen, kicsit a gyöngyvirághoz hasonló fehér virágot láttam, körbefényképeztem. Aztán az Internet segítségével jöttem rá utólag, hogy nem akármit: egy vad orchideát találtam! Egy kardlevelű madársisakot.

Kardlevelű madársisak
 Fogalmam sem volt, hogy hol vagyok. Mindenfelé a haragos-zöld fák vettek körül, azonosítható tereptárgy sehol. Némileg lúzernek éreztem magam, de azért mentem tovább, és hamarosan jelzett útra bukkantam - ahol aztán az ellenkező irányba indultam, mint amerre kellett volna...
Ehh. Ezzel együtt élveztem az ajándékokat, amit a nem tervezett útvonal kínált: a mesésen zöld Nagy-tányér rétet, egy szurdokvölgyet, ahol furcsa módon teljes volt a csend: nem énekeltek a madarak... Aztán felnéztem az égre, és rájöttem az okára: éles határvonallal kúsztak felettem a hidegfront szélét jelző felhők. A sárga jelzéses úton viszont hatalmas volt a sár. Irány Kóspallag, ahol csak akad valamilyen jármű? Jött egy igazán hosszú és eseménytelen szakasz, és tökéletes időzítéssel trappoltam be a faluba: éppen jött a busz. Még arra is volt időm, hogy gyorsan házi lekvárokat vásároljak a megállóba kitelepült kedves helyi lakostól. A buszon valaki rám ismert: hiába no, híres zarándok vagyok :-)



Aztán Vácott is pont elértem a vonatot, és Alsógödnél a komphajóra se kellett várni. A Dunának kifejezetten gyomorrontásos színe volt, mint mindig, vihar előtt. Azért ilyen hurutos tajtékos zöldnek ritkán látni a folyót... Pont rákezdte az eső, amikor hazaértem Horányba... Nagyon jól esett a pihenés, hallgatni az esőkopogást - kiszámoltam, a túra így is 17 kilométeres volt.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.